duminică, 23 mai 2010

Se poarta....SPAGA!

Traim intr-o tara unde hotia, mizeria,spaga si coruptia merg mana-n mana,si nimeni nu ia atitudine.Suntem nemultumiti de conditiile de trai,de veniturile mici,de preturile mari ale tuturor produselor,de puterea mica de cumparare in consecinta si nu in ultimul rand de nepasarea celor alesi de NOI sa ne conduca tara,sa ne ofere un viitor mai bun noua,dar si generatiilor viitoare!
Birocratia devine receptiva la cerintele cetatenilor,adica la drepturile cuvenite de cele mai multe ori prin lege,doar daca primeste ''ceva'' in schimb...adica asa numita... spaga,mita,atentia,sau dreptul,... cum s-o mai fi numi acest cuvant care definit conform Dex-ului inseamna ''Sumă de bani sau obiecte date ori promise unei persoane, cu scopul de a o determina să-și încalce obligațiile de serviciu sau să le îndeplinească mai conștiincios'' ,...si fara de care usile nu se deschid,atentia si respectul nu ne sunt acordate.
Pare ciudat,dar tocmai zilele trecute m-am confruntat cu o situatie in care am fost nevoita de imprejurari si eu la randul meu sa dau spaga pentru a putea obtine un aviz,apoi niste semnaturi,si nu in ultimul rand o stampiluta pentru a-mi grabi transcrierea unui document!
Spaga iti ofera posibilitatea,mai putin ortodoxa cei drept sa obtii totul mult mai repede si mai usor,...trecand peste metodologii si proceduri formale,ca si cum nici nu ar exista..cu scopul de a ajuta cetateanul in solutionarea problemei.Sunt momente in viata in care dai spaga si uiti de momentul respectiv,uiti si cui ia-i dat spaga,te bucuri ca ai rezolvat situatia! ...Dar mai sunt si momente in viata cand spaga nu-i suficienta,in sensul ca mai trebuie adaugata si interventia unor persoane sus puse,influente,care cu un telefon,doua...pe langa spaga deja data,sa rezolvi problema cu pricina!...Ce ne facem,daca totusi constatam ca...nici influenta,nici banii,nici atentiile(cafea,bomboane,flori) nu-si fac efectul,si nu se ajunge la un consens cu functionarul public?...Ne intrebam cred in mod normal...oare unde am gresit,sau ce ar trebui sa mai facem in asemenea cazuri,la ce usi ar trebui sa mai batem,sau pe cine sa rugam sa intervina pentru noi?...E Romania;si e cat se poate de normal...mi-a spus o prietena.A fost intradevar ceva ce m-a depasit,si nu mi-a ramas alta alternativa decat aceea de a apela la organele abilitate.
Deoarece,pe langa incompetenta unor functionari care nu au facut nici macar 6 luni de studii in domeniu,(aspect verificat),si care au ocupat posturi oferind spaga sub diverse forme, sau deoarece inaintea lor a fost mama sau tata pe respectivul scaun,si nah...e normal sa il ocupe tot cineva din familie,se merge pe linie succesoriala de regula.
De ce am dat MITA daca nu-mi convine regula? Dece am intrat in aceasta ''hora murdara''?...Pentru ca...altfel nu ajungeam la nici un consens cu nimeni,mai ales stiindu-se ca vin din afara tarii,se presupunea ca am bani de dat...pentru o cauza ''nobila'',in nici un caz pentru un drept al meu,...apoi din cauza ca viteza melcului cu care functionarii isi fac treaba,nu-mi permitea sa stau in tara indeajuns de mult incat sa astept rezultatul solutionarii cauzei cu care am venit din tara de resedinta,si pe langa asta mai era si urgenta actelor de care aveam atata nevoie!
In concluzie,nu stiu cati dintre noi apeleaza la institutii abilitate in combaterea coruptiei,dar uneori chiar se recomanda,deoarece nesimtirea si lipsa profesionalismului isi spun intr-un mod mai mult decat strigator la cer cuvantul....Imi este rusine sa spun,ca am intrat in acest cerc vicios al birocratilor,dar sper ca pe viitor...sa-mi fie invatatura de minte!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu